پرتال جامع علوم

Comprehensive Science Portal

پرتال جامع علوم

Comprehensive Science Portal

مشخصات بلاگ
پرتال جامع علوم

*طب تخصصی
*نجوم و هیئت
*روانشناسی تخصصی
و مکاتب متعدد آن
*موضوعات دینی
*فلسفی
*عرفانی
*تفسیر
*تاریخ اسلام
*علم کلام
*فقه و اصول
*و بسیاری از عناوین موضوعت دیگر
**این سایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد**

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

و امّا فایده آن: یکى آن است که علماى‏ این فن در سلک مقبولان حضرت ربوبیت، منخرط گردند و از زمره ممدوحان به کتاب مبین، باشند که‏ الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ‏ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏[1] و ما اعظم هذه الفایدة و اجلّها. و دیگر فواید چون اعانت آن بر علم الهى به سبب ملکه تصور امور مجرّد از ماده و بر طبیعى به سبب استدلال از حرکت‏ به وسط و از وسط و بر وسط بر احوال اجسام از قبول فساد و لا قبول آن و بر خُلقى به جهت ایثار نفس ثبات حال را و حسن‏ ترتیب و اعتدال و خلو از مالایحتاج به سبب تشبه به افلاک و احوال ایشان چنان که‏استاد صناعت در صدر کتاب مجسطى گفته است و غیر آن از فوایدى که بعد از اطلاع بر مسایل، ظاهر گردد.- ان شاء اللّه تعالى-

به گفته جرجى زیدان: ستاره‏شناسى در قدیم دو علم بوده، اوّل آن‏که در حرکات و موضع‏هاى ستارگان و احکام آن از نظر خسوف و کسوف گفتگو مى‏دارد، دوم آن‏که ارتباط وضع کواکب را با حوادث زمین از قبیل جنگ، صلح، سعد، نحس، مرگ، تولد، باران، آفتاب و مانند آن شرح مى‏دهد، عرب این هردو علم را مى‏دانستند و همین‏که متمدن شدند و علوم دیگران را نیز ترجمه کردند، از یونان، ایران، کلده، هند و غیره چیزهایى اقتباس نمودند در قسمت ستاره‏شناسى دو نوع معلومات یافتند که به‏منظور آسان شدن آن را به اسم تنجیم و نجوم مى‏خوانیم.

«محمد بن موسى خوارزمى» ستاره‏شناس نابغه پدید آمد و در بیت الحکمه مأمون مقیم شده. زیجى تنظیم کرد که مشتمل بر آراء ستاره‏شناسان هند، روم و ایران بود اساس این زیج از سند هند تشکیل مى‏یافت ولى در میل و تعادیل با آن اختلاف داشت به این قسم که تعادیل این زیج مطابق نظر ایرانیان و میل‏شمس موافق عقیده بطلمیوس بود، خوارزمى زیج خود را به بخش‏هاى مناسب تقسیم کرد و آن را چنان نیکو نوشت که مورد پسند همه شد و نام آن زیج در سراسر جهان اسلام پراکنده گشت‏

 

اما بعد: بر ارباب فهم و فطرت و اصحاب زکا و فطنت محجوب و مستور نماند که علم هیئت‏ که هر آینه مشتمل است بر معرفت اوضاع اجرام علوى و محتوى است‏ بر حقیقت احوال اجسام سفلى از جمله اشراف علوم حقیقیه و اکمل صنایع حکمیه است. و عالم‏ این علم شریف و ناظر این فن لطیف در زمره‏ الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُودا وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏[1] داخل و لاحق. و لهذا اکثر علماى نامدار و اغلب فضلاى عالى‏مقدار این صنعت رفیع المنزلة را به مرقات معارج سماوات علما و منهاج مدارک- ما أودع اللّه فیها- تعریف و توصیف فرموده‏اند

 

در مباحث‏ هیئت‏

  

و آن مسمّاست بر مقدّمه‏اى و دو باب.

  

جسم یا بسیط باشد یا مرکب. بسایط افلاک‏ تسعه و عناصر اربعه و مرکبات تامه، موالید ثلثه، یعنى جماد و نبات و حیوان و غیر تامّه‏ مثل صواعق و شهب و نیازک و قوس‏قزح‏ و هاله و مثل آن، که این مرکبات بقائى چنان‏ ندارند و از دخان یا بخار حادث مى‏شوند دخان ترکیب نار است با ارض و بخار ترکیب‏ آب است با هوا.

و بسائط جمله، کرّى الشکل‏اند و همه محیط به یکدیگرند از مرکز خاک، تا محیط فلک الافلاک، بر این صورت‏<<<<

 

 

 

 

 

***********************************************************************************

[1]. آل عمران: 191

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی